Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 (Bana)

av Mr H, Thursday, June 28, 2018, 23:26 (2100 dagar sedan) @ Harald

B24M får väl även de räknas som enriktningsvagnar då de bara hade förarplats i ena änden och sålunda måste vara vända på rätt håll.


Det spelade väl ingen roll hur vagnen var vänd, bara att B-änden var kopplad till motorvagnen.


Om ett tåg bestod av A24-B24-A24 vid morgonutryckningen så behövde väl V2 vara rättvänd för att inte få hytten mitt i tåget vid frånkopplingen? Sen var det kanske inte viktigt alla dagar men man verkar ha brytt sig en del.


Det gick att köra B24-A24-A24. Det var rätt vanligt i Bromma i alla fall.


Ja och då måste B24 definitivt vara rättvänd :-P


Nej då. Det gäller fortfarande bara att den är i rätt ände. Kan man köra B24-A24-A24 så kan man även köra A24-A24-B24. Vi får nog försöka reda ut det här. Vi har ett tvåvagnståg bestående av en A24 och en B24 med B-änden mot motorvagnen. Till det ska vi nu koppla en A24 som senare ska kopplas ifrån och så vill vi att den vagnen ska gå sist vid frånkopplingen. Då kopplar vi den till den ände på tvåvagnståget som kommer att vara bakände efter frånkopplingen. Problemet löst. Så kan det förstås skita sig om man någon gång vänder runt kv. Kulsprutan i stället för att säckvända, men då skiter det sig ju även om man vänder B24:an så att man kan koppla den i mitten.

Man ska akta sig för att krångla till det i onödan. En gång gick det riktigt illa för att det var trafikmästare som gjorde det. En vattenläcka hade spolat bort halva banvallen mellan Alléparken och Alvik. Det var sommarmorgon och enkelvagnar som fick vända i växlarna vid Alléparken och så körde man buss mellan där och Alvik. Så skulle det kopplas trevagnståg. Två vagnar, A24-B24, kördes på motspår upp till Alléparken, men i stället för att bara koppla ihop började tm rangera för att få B24:an i mitten. Det slutade med urspåring i fjäderväxlarna och totalstopp. Händelsen ledde dessutom till totalförbud att använda den praktiska fjäderfunktionen i övergångsväxlarna.

Ja det där med slingningen runt Kulsprutan ställde till det. Om tidigare tur inte hunnit avgå från avgångshållplatsen var det ju bara att ta ett ärevarv runt Kulsprutan och då blev det fel som Harald nämner. Det hände dock att en spetsvändande förare vid Fridhemsplan under svordomar fann en B24 med B-änden sist och fick backa ut och ta ärevarvet. (Tyvärr så kunde man inte ta Kulsprutan runt åt andra hållet då det inte fanns någon förbindelseväxel Hantverkargatan-S:t Eriksgatan åt det hållet).

Men det var nog ändå sällsynt att det hände vid Fridhemsplan. Gällde ju tvåvagnarståg förstås och B23 användes ju mycket på linje 14 och där fanns ju ingen manöverhytt. Så då borde man ju haft mer rutin att köra runt med tvåvagnarståg än att spetsvända.Rutinen var för tvåvagnarståg i lågtrafik A24+B23/B24 i fyra turer och A24+A24 i två turer. Innan em högtrafik byttes de två motorvagnsturerna ut mot A29-tåg och dessa fyra A24 ställdes upp vid portvaktshuset och blev då kopplingsvagnar till de fyra släpvagnsturerna. Ganska så listigt egentligen om man nu kunde leva med att trafikanterna fick omaket att byta tåg!

//Mr H


Hela tråden: