Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 - Två bilder Ängbytåg (Bana)

av Gunnar D, Saturday, June 30, 2018, 14:45 (2124 dagar sedan) @ Mr H

Det var kanske olika i olika tidtabellsperioder men jag vill minnas att det var 6 turer totalt i princip hela trafiktiden dagtid på alla linjerna 13, 14, 16 och 17. Det var ju linjerna 13 och 17 som var den egentliga högtrafikförstärkningen till linjerna 14 och 16.

På nedre bilden förmodligen ett sådant em-byte vid infarten Brännkyrkahallen. Nu ser vi ju inte turnumren på tågen men kopplingsvagnarna skall vara tur 5 eller 6 och A29:an då har samma tur. Om man dagtid ser bilder på multipel A24 så är det sannolikt att det är kopplingsturerna 5 och 6 alltså men det förekom ju ofta undantag från principen vid "knas" av olika skäl. Intressant också att det är lätt att räkna att man körde 20 turer A29 normalt på totalt 30 vagnar d.v.s en duktig vagnreserv som borde ha räckt till att kanske också tursätta stomtågen på linje 15 (hur många turer hade linje 15?)....om bara intresset funnits!

//Mr H

Enligt turlistor från 1960 och 1963 var det M-F 4 turer i lågtrafik dag och 6 turer i högtrafik e.m. på linje 14 och 16. Här har jag också ett starkt minne från mitten av 50-talet som liten knatte: En några år äldre kompis och jag står vid luftledningsstolpen vid Hägerstensv 96-98 och jag uttrycker mina funderingar om hur spårvagnstågen på linje 16 rör sig utmed linjen. Exempelvis hastighet, omloppstid och hur många spårvagnståg är det ute nu under dagen? Hans svar kom snabbt: Det är 4 tåg ute nu. Jag blev väldigt imponerad av denna kunskap!

På nedre bilden är det A24 374+368 som töms.

När A29 beställdes fanns väl planer på att köra linje 13 och 14 till Tegelbacken vilket då påverkade antalet A29 som erfordrades.

Enligt turlista linje 15 M-F fr.o.m. 15.6.59 var det 7 turer i högtrafik.

/Gunnar


Hela tråden: