Vändskiva på fartyg och anslutande spår (Fotografier/bildfrågor)

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, July 03, 2018, 19:58 (2095 dagar sedan) @ Johnny

På 1950-talet hade en av båtarna mellan Göteborg och Fredrikshamn port i sidan och direkt innanför porten en vändskiva för personbilar.


Det var "Kronprinsessan Ingrid som gick 1935-55. Efterföljaren "Prinsessan Margaretha" 1955-62 hade två vändskivor för lastbilar. Båda fartygen såldes f.ö. vidare till Gotlandsbolaget. För att få lite tåganknytning kan nämnas att båda fartygen hade anslutning i Frederikshavn till det danska expresståget "Nordpilen" som gick Frederikshavn-Hamburg v.v.

Ett annat fartyg med vändskiva för personbilar ombord och nära till anslutande spår var M/S Östersöen mellan Simrishamn och Allinge på Bornholm som "medåktes" i början av 1960-talet i mina föräldrars vita PV 444 M60219. Jag har hört talas om "Bornholmspilen" från Malmö på fd MSJ-spåret som ju verkar ha utnyttjat detta hamnspår, men hur fungerade det i praktiken? Vilka anslutningar mellan tåg och båt fanns på den tiden och hur länge? Det brukar ju påstås att denna förbindelse Malmö-Simrishamn var snabbare (med Y6/7/8-rälsbussar) än dagens elektrifierade förbindelse med riktningsbyte i Tomelilla. Vilka körtider kan det ha handlat om då?
/funderade CEO


Hela tråden: