Göta's Holländska systrar (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Tuesday, July 03, 2018, 23:51 (2117 dagar sedan)

När SJ beställde de första A-loken, vilka skulle komma att levereras som 33-40 kom den första delleveransen att till stor del att hamna i Holland hos dåvarandecstatsbanorna SS. Loken 36-40 (33-35 levererades efter 36-40) var ursprungligen avsedda att levererades ur en serie med B&P tillverkningsnummer 385-389 men i en ändringsnotering i orderboken levereras de fyra första till Holland som SS 1-4 där de två första gick till Breda och de två sista gick till linjen Haarlingen-Leuwarden. Richard Peacock lär ha kört första tåget med lik nr 1Breda-Tilburg 5 oktober 1863. Nr 389 levererades som SJ/WSB 36 Sleipner.
37-40 levererades med nr 405-408 och 409-411 blev 33-35.
Kompenserades SJ för omstuvningen? Uppenbarligen prioriterades SS och det faktum att Richard P körde invigningståget kan ju påverkat. Finns något svenskt dokument om detta? B&P-böckerna anger ingen orsak.


Hela tråden: