Beyer Peacock i korthet. Men inte Borsig (Järnväg allmänt)

av BD @, torsdag, juli 05, 2018, 12:55 (134 dagar sedan) @ BD

Jag har fått mig förklarat att orsaken till att man valde B&P var att de genomförde produktionen rationellt och seriemässigt, dvs delarna var utbytbara mellan lok och mot reservdelar. Tidigare hade de flesta tillverkare jobbat styckvis, så varje lok var en individ.
Fördelarna var uppenbara med minskade ställtider för underhåll etc.

När loken från Borsig levererats uppdagades att maskindetaljerna inte var direkt utbytbara. BP var således minst 20 år före Borsig vad gällde maskin- och bearbetningsteknik.
Men SJ överdirektör för Maskinavdelningen, Fredrik Almgren, erhöll provision från Borsig. Det uppdagades i slutet på 1890-talet och det påstods att de pengarna bidrog till att han blev riksdagsman.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum