Från Beyer Peacock till Borsig (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, July 05, 2018, 16:07 (2121 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Dock kvartsår min undran;
Fanns den kunskap vid anskaffning av nya lok runt 1875, tjugo år efter Statsbanornas skapande, hos Statsbanorna att man kunde beställa lok hos en stor tysk tillverkare konstruerade av SJ? Om det handlade om "utprovning" varför valdes då inte en beprövad tysk konstruktion? Hade man i Sverige verkligen råd vid denna tidpunkt att experimentera istället för att köpa "på hyllan varor"? Har svårt att tro att väder, vind och geografin inte skulle tillåta tyska lokkonstruktioner i Sverige.

Ola Ahlström
Malmö

Tveksamt om litt C, D och K ritades i Stockholm. Förmodligen lämnade SJ endast en spec med önskade data samt möjligen skisser. Maskinavdelningens ritkontor förestods vid sidan av tjänsten som maskindirektör vid V distriktet av Erik Storkenfeldt. Han blev sedermera legendarisk generaldirektör i Telegrafverket. Han verkade även som konsult åt privatbanor. Det konsultandet fortsattes sedermera av Viktor Klemming efter det att Storkenfeldt slutat vid SJ.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/pers/Stork/1.jpg[/IMG]


Hela tråden: