Beyer Peacock i korthet (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen @, torsdag, juli 05, 2018, 17:01 (79 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jag har fått mig förklarat att orsaken till att man valde B&P var att de genomförde produktionen rationellt och seriemässigt, dvs delarna var utbytbara mellan lok och mot reservdelar. Tidigare hade de flesta tillverkare jobbat styckvis, så varje lok var en individ.
Fördelarna var uppenbara med minskade ställtider för underhåll etc.

Det kan nog vara riktigt , och i SJ 50-årsskrift finns för de första lokbeställningarna närmast en hyllning till B&P som ansågs stå för hög kvalitet och man fortsatte beställa därifrån fram till 1872. Men det var ju ändå rätt märkligt att man vågade sig på att beställa från ett helt nytt företag. I Sverige fanns ju minimal erfarenhet av ånglok, låt vara då att man gjort utlandsresor för att studera. Vi var rätt sena med järnväg .


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum