Från Beyer Peacock till Borsig (Järnväg allmänt)

av Arne, Kungsholmen 王の島, lördag, juli 07, 2018, 18:37 (79 dagar sedan) @ BD

Dock kvartsår min undran;
Fanns den kunskap vid anskaffning av nya lok runt 1875, tjugo år efter Statsbanornas skapande, hos Statsbanorna att man kunde beställa lok hos en stor tysk tillverkare konstruerade av SJ? Om det handlade om "utprovning" varför valdes då inte en beprövad tysk konstruktion? Hade man i Sverige verkligen råd vid denna tidpunkt att experimentera istället för att köpa "på hyllan varor"? Har svårt att tro att väder, vind och geografin inte skulle tillåta tyska lokkonstruktioner i Sverige.

Ola Ahlström
Malmö


Tveksamt om litt C, D och K ritades i Stockholm. Förmodligen lämnade SJ endast en spec med önskade data samt möjligen skisser. Maskinavdelningens ritkontor förestods vid sidan av tjänsten som maskindirektör vid V distriktet av Erik Storkenfeldt. Han blev sedermera legendarisk generaldirektör i Telegrafverket. Han verkade även som konsult åt privatbanor. Det konsultandet fortsattes sedermera av Viktor Klemming efter det att Storkenfeldt slutat vid SJ.

[image]

Möjligen en petimäterkommentar men sagde Erik hette alltså Storckenfeldt med ett c i efternamnet. Och rätt ska ju vara rätt; speciellt i adliga kretsar. Det syns ju i signaturen ovan hur han skrev sitt namn! Fullständiga namnet var Carl Erik Gustaf Bleckert Storckenfeldt. Han tillhörde den adliga ätten Storckenfeldt nr 502 vilken adlades år 1650.

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum