Hagalund, 1965, 2 bilder. (Järnväg allmänt)

av Mr H @, söndag, juli 08, 2018, 11:01 (76 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Rolig bild med en "Yoa2 Sport". Undrar om den varit i trafik i den konfigurationen eller om man bara ställt ihop vagnarna under diverse verkstadsaktiviteter?

Bra och rolig bild! Tyvärr så skulle det nog bli en kort "Sportkarriär" för den enheten. Konstruktionen på Yoa2/X9 var en drivmotor i mitten per motorvagn (OBS två motorvagnar på bilden) och sedan löpte tre lastbilskardaner kopplade från motorn åt varje håll till drivboggierna. En experimentkonstruktion förstås och tanken var att använda standard lastbilskomponenter. Tyvärr så var dessa kopplade kardaner mycket mycket känsliga för att bli skeva vid hög belastning. På Hv Örebro fanns en speciell riktare som nästan enbart användes för att rikta X9-kardaner! Så det där med Sport som sagt var skulle nog bli en synnerligen kortvarig aktivitet.

Jag var projektledare en gång i tiden för att bygga om just den där konstruktionen till att lägga motorerna i boggierna enligt praxis, en modifierad boggiekonstruktion som f.ö de danska Lynetterna hade, vilka f.ö byggde på den svenska Yoa2-konstruktionen även om de var dieseldrivna. Men tågen hade då förpassats för länge sedan till bibanetrafik, vilket kanske gjorde belastningen på kardanerna ännu känsligare. Visst kunde tillverkare bistå med denna konstruktion men det hela föll på att kostnaden blev för hög i förhållande till förväntad återstående livslängd!

Fast det var mycket på Yoa2/X9 som var udda konstruktioner som var ganska så spännande!

//Mr H


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum