Hagalund, 1965, 2 bilder. (Järnväg allmänt)

av Mr H, Sunday, July 08, 2018, 17:21 (2090 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Rolig bild med en "Yoa2 Sport". Undrar om den varit i trafik i den konfigurationen eller om man bara ställt ihop vagnarna under diverse verkstadsaktiviteter?


Bra och rolig bild! Tyvärr så skulle det nog bli en kort "Sportkarriär" för den enheten. Konstruktionen på Yoa2/X9 var en drivmotor i mitten per motorvagn (OBS två motorvagnar på bilden) och sedan löpte tre lastbilskardaner kopplade från motorn åt varje håll till drivboggierna. En experimentkonstruktion förstås och tanken var att använda standard lastbilskomponenter. Tyvärr så var dessa kopplade kardaner mycket mycket känsliga för att bli skeva vid hög belastning. På Hv Örebro fanns en speciell riktare som nästan enbart användes för att rikta X9-kardaner! Så det där med Sport som sagt var skulle nog bli en synnerligen kortvarig aktivitet.


Nu hänger jag inte alls med, varför skulle det innebära högre belastning på kardanerna att driva fram endast dessa två motorvagnar, än om de också haft 1-2 mellanvagnar att släpa på?

Jag tänkte kanske fel. När du säger "Sport" så tänker jag mig något "burn-outaktigt" med begränsning i slirfaktorn men det är möjligt att tyngden av ett fyravagnarståg med vanlig acceleration ger en minst lika hög belastning på kardanerna. Det kanske kan trigga någon mer räkneintresserad än vad jag just nu är att räkna ut.

Hälsn
Mr H


Hela tråden: