Hagalund, 1965, 2 bilder. (Järnväg allmänt)

av Mr H, Sunday, July 08, 2018, 17:38 (2091 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Hm jag råkade väcka "Stab Försvar" en gång på 80-talet av misstag! Jag hade gjort en utredning om Värtans bangård och den kröntes av en flygbild över bangården. Tyvärr så hade även en del av Värtans elverk kommit med i bilden. Bilden var tagen på förhållandevis låg höjd. Jag hade haft en diskussion med Försvarsstaben om lämpligheten av att publicera en sådan bild och de skrattade bort det med att det var helt OK.

En månad senare blev jag kallad till "SJ Stab Försvar". Trädde in i ett halvmörkt rum med ett gigantiskt mahognybord och där i mitten låg min lilla utredning. "Har du gjort det här" löd hälsningsfrasen. Efter att svarat jakande på detta så tog en av männen i det halvmörka rummet en broschyr från år 1955 där han åberopade det olämpliga i detta! Visst var det elverket som bekymrade dem.

Och då kommer upplösningen på detta med anknytning främst till Kjells sista mening! Jag frågade om det var OK att jag åkte upp i Kaknästornet och tog samma "flygbild"! Det ville man naturligtvis inte men hade svårt att se en sådan "flygbild" som fel i broschyren av år 1955.

Det hela slutade med att jag klippte bort Värtans elverk och lite annat smått och gott i utredningen vilket därigenom ökade läsintresset avsevärt och många var frågorna om de vita blafforna i bilderna!

//Mr H


Hela tråden: