Mallard' broke the world speed record? – äpplen och päron! (Järnväg allmänt)

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, juli 10, 2018, 16:16 (11 dagar sedan) @ Anders Ljung

Mallard broke down breaking the world speed record.

Alltså, loket gick direkt till verkstad med lagerskador eftersom det egentligen inte klarade att köra så fort.
Dessutom var mätanordningarna för hastighet på den tiden så otillförlitliga att det faktiskt kan vara så att ett tyskt lok,Br 05, är den rättmätiga innehavaren av rekordet.

SA


Enär körningen skedde i utförslutning är det skäl att ifrågasätta "rekordet"!


Standarden för hastighetsrekord är ju annars att man tar medelvärdet på två körningar, en i vardera riktningen.

Men det tycks som om man inte har den ovannämnda praxisen i järnvägsvärlden; i varje fall inte vid tiden för dessa ångloksrekord! Så att man när det gäller bilrekord och flygplansdito gör två körningar i motsatta riktningar och sedan tar ett medelvärde av hastigheten innebär knappast att Mallards världsrekord skulle vara mindre värt. Så här skriver engelska Wikipedia om saken:

Rival claims
Mallard's world record has never been officially exceeded by a steam locomotive, though the German Class 05 was at least very close: in 1936, two years before Mallard's run, 05 002 had reached 200.4 km/h (124.5 mph) between Hamburg and Berlin. Stoke Bank is long, straight and slightly downhill, whereas the 1936 run of 05 002 took place on a horizontal stretch of track. Unlike world records for cars and aircraft, there is no requirement for an average of two runs in both directions, and assistance from gradient or wind has always been acceptable in rail speed records.

Observera alltså min blå fetmarkering i den citerade Wikipediatexten ovan!

Vidare så bör man nog ta hänsyn till även andra omständigheter än lutningen på rekordsträckan. Så t.ex. så hade det engelska loket LNER Class A4 nr 4468 Mallard sju vagnar att dra på (240 ton) medan det tyska ångloket littera BR 05 002 hade enbart fyra vagnar att dra på (197 ton) vid respektive rekordförsök.

Så det gäller nog att vara lite försiktig när man jämför ferroviella äpplen och päron! Slutligen finns det flera som hävdar att exempelvis amerikanska Pennsylvania Railroads ånglok av littera T1-typen kan ha överträffat både engelska Mallard och tyska BR 05.

Citat också från engelska Wikipedia:
It is very possible that around 1946, the American Pennsylvania Railroad's T1 class duplex steam locomotive could have attained faster operational speeds than Mallard. However, such claims were not officially verified, thus Mallard continues to hold the official record. The LNER A4 and PRR T1 classes had the same piston stroke and driving wheel diameter, which gave both locomotives the same piston speed for the same track speed.

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum