Mallard' broke the world speed record? – äpplen och päron! (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen @, tisdag, juli 10, 2018, 19:57 (126 dagar sedan) @ Arne

Och ovanpå det kan väl sägas att det finns inte någon övergripande institution, myndighet eller liknande som anger regler för rekordkörningar utan man får lita på att det som tågföretaget anger också är korrekta siffror. För det tyska rekordet kan ju även sägas att man var först och målet var att nå 200km/h vilket alltså lyckades. Det fanns antagligen lite kvar och kanske hade ett nytt rekordförsök gett ett än bättre resultat men man hade annat för sig och rekordförsök kostar pengar.
I Frankrike sattes ju i mitten på 50-talet två rekord för ellok. Märkligt nog samma hastighet men det har efteråt avslöjats att det fanns en hemlig överenskomelse, loken var från varsin tillverkare och för att ingen skulle känna sig förfördelad så kom man överens om att i fall de uppnådda hastigheterna fanns inom en viss snäv marginal så skulle man annonsera den högre som uppnådd för bägge. Men i verkligheten var det alltså det 4-axliga BB-9004 som slog rekordet.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum