B-loket vid Motala verkstad (Järnväg allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, July 11, 2018, 11:33 (2113 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det står på bilden med det rostiga loket att den är tagen i Gävle 2010 och bakgrunden ser ut som Järnvägsmuseum. Tror att man gjort iordning loket i samband med uppställningen vid Motala Verkstad.
Har själv inte sett det men det kräver ju som sagt lite tillsyn även efter uppställningen.

B 1026 kom väl till Motala som ersättning för det likaså vid Motala verkstad tillverkade tankloket SJ N2 1521, byggt för UGJ 1916 som litt I nr 29, vilket återfördes till Järnvägsmuseum i sin egenskap av musealt intressantare som ett av de största svenska tankloken. När detta lok stod i Motala vill jag minnas att man hade "vädersäkrat" det i viss mån med t ex plåtar svetsade över skorsten och kolficka.
Har B 1026 blivit utsatt för motsvarande omtanke på sin nya uppställningsplats?

1026 är förvisso det först byggda B-loket, men ansågs väl av vissa förståsigpåare inför den nya uppställningen mindre representativt då det framförallt har inbyggd hytt, vilket nästan alla SJ-B-lok fick vid senare ombyggnad. Var det kanske en del lok som SJ sålde till dåvarande privatbanor som slapp denna ombyggnad? Ett exempel är ju BJ B3 130 som finns hos BJs.
/undrar CEO


Hela tråden: