Först över 200 - allt går ju med elektricitet (Järnväg allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, July 11, 2018, 12:24 (2113 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Och ovanpå det kan väl sägas att det finns inte någon övergripande institution, myndighet eller liknande som anger regler för rekordkörningar utan man får lita på att det som tågföretaget anger också är korrekta siffror. För det tyska rekordet kan ju även sägas att man var först och målet var att nå 200km/h vilket alltså lyckades. Det fanns antagligen lite kvar och kanske hade ett nytt rekordförsök gett ett än bättre resultat men man hade annat för sig och rekordförsök kostar pengar.
I Frankrike sattes ju i mitten på 50-talet två rekord för ellok. Märkligt nog samma hastighet men det har efteråt avslöjats att det fanns en hemlig överenskomelse, loken var från varsin tillverkare och för att ingen skulle känna sig förfördelad så kom man överens om att i fall de uppnådda hastigheterna fanns inom en viss snäv marginal så skulle man annonsera den högre som uppnådd för bägge. Men i verkligheten var det alltså det 4-axliga BB-9004 som slog rekordet.

Först över 200 var man ju redan i oktober 1903 när ett par tyska monster till 3-fasdrivna elmotorvagnar från Siemens & Halske resp AEG nådde 206 resp 210km/h på militärbanan Marienfelde-Zossen vid Berlin enligt [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Geschwindigkeitsweltrekorde_f%C3%BCr_Schienenfahrzeuge]tyska Wikipedia[/link] med lättförståeliga tabeller för olika typer av rälsfordon. Först över 200 med förbränningsmotordrivet rälsfordon var således Franz Kruckenberg med sin [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Schienenzeppelin]Schienenzeppelin[/link], driven av en BMW-flygmotor med propeller. Dock något opraktiskt för järnvägsdrift, vilket lätt kan inses!

Men det som jag blir mest imponerad av är 137km/h med en dieselmotorvagn 1914 på en 600mm koppargruvbana (i o f s del av ett jättelikt 600mm-nät) i dåvarande Tyska Västafrika, nuvarande Namibia! Har vi några inofficiella rekord på smalspår hos oss?
/CEO


Hela tråden: