JTJ: El och diesel ersätter ånga - hur är annorstädes? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Herbert Paalberg, Wednesday, July 18, 2018, 08:22 (2108 dagar sedan) @ Hugo K

Att man sätter in dieseldrift framför "loktåg" under rådande förhållanden med denna torka som vi nu upplever är ju alldeles naturligt och så har även skett tidigare år men nu är verkligheten den att föreningen ej längre har ett fungerande ånglok att ens sätta in under normala förhållanden. Jag var med och startade TJF redan år 1967 alltså för 51 år sedan och anledningen var att framlidne signalreparatören Wilhelm Häggström på eget initiativ hade räddat NVHJ:s sista ånglok nr 22 eller L18p 3147( efter förstatligandet) år 1949. Han hade även lyckats spara några dithörande bolagsvagnar och detta tågsätt skulle enligt hans plan ställas upp på ett område bakom Kulbacksmuseet i Västervik som ett statiskt minnesmärke över järnvägsepoken. Jag och tre andra järnvägsintresserade ynglingar (då) träffades och förklarade oss intresserade att hjälpa till under förutsättning att tåget flyttades tillbaka till stationsområdet i Vk och istället iståndsättas i driftsdugligt skick vilket efter några år senare resulterade i att loket åter kunde rulla för egen maskin. Det är detta ångtåg som är grunden till det som senare resulterade i föreningen TJF och har därför ett direkt historiskt
samband och koppling till gamla NVHJ. Resten är historia och loket har därefter fungerat och medverkat i otaliga resor på trefoten till stor glädje för generationer av resenärer och i synnerhet för oss som har skött om maskinen samt de tillhörande vagnarna från de olika smalspåren i östra Småland/Östergötland/Öland. Som jag nu ser det vilar en form av uppgivenhet vad gäller fortsatt ångdrift och att istället koncentrera sig på "rälsbuss" men det speglar ju bara tiden efter att SJ tog över trafiken med Ybo5p alltså en betydligt kortare tid från år 1952-1984 och har ingen historik tillbaka till år 1879. Min mening är att båda driftsätten skall representera utvecklingen från begynnelsen fram till dagens järnvägsdrift, då kan vi med gott samvete känna oss stolta över det historiska arvet som vi är skyldiga att föra vidare till kommande generationer. Palle i Vika som tillhör ångloksgenerationen.


Hela tråden: