JTJ: El och diesel ersätter ånga - hur är annorstädes? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Karlsson, Wednesday, July 18, 2018, 09:11 (2102 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tjustbygdens Järnvägsförening bildades 1979. Att det förekom järnvägsverksamhet i Västervikstrakten med museala förtecken innan dess är en annan sak, det gjordes inte i TJFs organisation (trots att irrläran om detta började spridas någon gång i mitten av 80-talet och föreningen på något lustigt vis firade 20 årsjubileum 1989, efter 10 år). Att föreningen varit utan driftdugliga ånglok är inte heller något helt nytt, L18p 3147 stod stilla från sitt senaste besök på ULJ 1995 och fram till 2004. Det stora felet på nu är stagbultar som är i behov av byte, ett relativt stort arbete för föreningen. För egen del anser jag att det är bra prioritering av föreningen att fortsätta med renoveringen av Np 3050 istället för att ha två stora projekt igång samtidigt, så gott om ånglokskunnig verkstadspersonal finns inte i föreningen.


Hela tråden: