JTJ: El och diesel ersätter ånga - hur är annorstädes? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Herbert Paalberg, Wednesday, July 18, 2018, 09:46 (2081 dagar sedan) @ Karlsson

Vad Karlsson tydligen missar är att om inte vi hade startat upp år 1967 och Wilhelm Häggström ej sparat undan lite historiskt material så hade inte TJF överhuvudtaget existerat idag. Vi arbetade ihop med Tjustbygdens Kulturhistoriska Museum på Kulbacken i början och hade en hel del verksamhet igång innan vi anammade föreningsnamnet TJF år 1979 och där även vi pionjärer satt i den nya styrelsen. Huvudsyftet var att få igång ånglokstrafik på str. Vk-Gbk med historiskt mtrl. rälsbusstrafik pågick ju dagligen på den tiden i SJ:s regi och att då anskaffa några egna motorvagnar var ej det primära utan detta kom in i bilden i sluttampen på SJ:trafiken som avslutades aug.-84. Var själv med på att inköpa Yp 900 och 888 och rädda undan skrotningsdöden som SJ ville göra då deras skador var så stora efter trädkollisionen år 1982. Vi har även haft stor nytta med ett samarbete med Vadstenaföreningens S2p 3037 som under många år samtrafikerat "vår" bana tillsammans med L18p 3147 och då även två ånglok medverkat vissa säsonger samtidigt. Så Karlsson förringa inte vår 12-åriga insats mellan 1967-1979 innan TJF bildades, jag känner väl till föreningens bakgrund efter 51 års medverkan från allra första början. För att inte glömma bort ånglokstrafiken finns en mycket sevärd film nr 38 av Hans Peters från sommaren 2015 på Youtube där vårt ångtåg medverkar på str. Vk-Akm. Filmen är c:a 23 min lång. För att uppleva ångtågstrafik finns en utmärkt bana på Gotland GHJ att besöka med daglig färjeförbindelse från Vk i sommar för den intresserade samt även NJ i Nässjö kan rekommenderas som närmast skall medverka i Landeryd i september. Palle i Vika;-)


Hela tråden: