JTJ: El och diesel ersätter ånga - hur är annorstädes? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Karlsson, Wednesday, July 18, 2018, 11:44 (2080 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Vad Karlsson tydligen missar är att om inte vi hade startat upp år 1967 och Wilhelm Häggström ej sparat undan lite historiskt material så hade inte TJF överhuvudtaget existerat idag. Vi arbetade ihop med Tjustbygdens Kulturhistoriska Museum på Kulbacken i början och hade en hel del verksamhet igång innan vi anammade föreningsnamnet TJF år 1979 och där även vi pionjärer satt i den nya styrelsen.

Jag är väldigt medveten om att det fanns verksamhet innan TJF bildades men det var fortfarande inte i form av TJF, det är viktigt att skilja på person och förening. Det är för övrigt intressant att året för det så kallade "bildandet" backat genom tiden. I Västervikingen nr 1 1980 anges till exempel att de första stegen togs 1970, i nr 2 1985 återges ett brev där det anges att föreningen bildades 1969 och nu anges alltså 1967?

Var själv med på att inköpa Yp 900 och 888 och rädda undan skrotningsdöden som SJ ville göra då deras skador var så stora efter trädkollisionen år 1982.

Det är intressant att det i TJFs tidning och inom andra samtida källor anges att Björn Karlsson i Vallentuna var den som inköpte YP 900 och 888 från SJ efter trädkollisionen. I Västervikingen nr 2 1982 finns till exempel följande notis:

"Inköp av YP-motorvagn
TJF ska köpa YP 900 som krockskadades vid Evedal 81-11-02. Vagnarna som kolliderade med ett träd (YP 888 och 900) har SJ sålt till Björn Karlsson i Täby, som nu alltså säljer den ena till oss. TJF får 3580 kr av kommunen för att klara inköpet. Båda vagnarna finns fortfarande (82-07-01) hos SJ i Örebro."

Men nu är vi väldigt långt ifrån vad tråden ursprungligen handlade om. Vill du fortsätta debatten här i forumet föreslår jag att du startar en egen tråd i ämnet.


Hela tråden: