JTJ: El och diesel ersätter ånga - hur är annorstädes? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Herbert Paalberg, Thursday, July 19, 2018, 09:56 (2106 dagar sedan) @ Karlsson

Lite klargörande angående Yp 900 och 888 och turerna för TJF:s köp av den ena vagnen. Som bekant så stod båda vagnarna upp vid Huvudverkstaden i Ör uppallade på trallor efter haveriet med trädpåkörningen 1981. Skadorna på båda vagnarna var liktydiga då de gått i multipel i norrgående tåg Vö-Vk. Både Björn Karlsson och jag var uppe och besiktade objekten inför ett köp och Björn beslutade då att köpa båda från SJ och jag betalade halva summan till honom av egna pengar för just Yp 900. Meningen var att Yp 888 skulle till Hagfors (NKLj) där han och Stig Svallhammar hade tänkt att starta upp lite museitrafik med Yp på gamla NKLj str till Deje efter att den ordinarie trafiken med elfordon lagts ned. TJF tog hem 900 till Vk och efter hemkomsten fick den stå ett tag ute vid Jenny på ett stickspår innan vi tog in vagnen till stora hallen. Innan dess hade jag redan kontaktat min gamle vän Malte Ljungren (han som skrev boken Sveriges Lokstationer). Malte var chef på KV ( Kalmar Verkstad) och frågade honom om det fortfarande fanns gamla sidoplåtar kvar från tiden då KVAB tillverkade Y6 på 1950-talet.
Han lät meddela att det fanns en hel del kvar och att vi fick komma ned och hämta dessa varvid jag tog min egen bil med släpvagn och transporterade dem till Vk. Det visade sig att det räckte till både 888 och 900 och blev över. Vi skickade upp tillräckligt med sidoplåt till 888 som då fanns i Hagfors så att vagnen kunde färdigställas där på plats. Själva började vi med reparationsarbetet inne i rälsbusshallen med att demontera långsidan och avlägsna de skadade partierna och byta ut stålstöttorna till nytillverkade samt återmontera de nya sidoplåtarna från KVAB. Vi hade stor hjälp med karosseriarbetet av Westergrens Mek. Verkstad och leddes av min gamle vän chefen själv "Affe" som varit oss till stor hjälp tidigare med ångloket NVHJ 22.
Vi skickade ut en förfrågan till Västerviks Kommun om ett ekonomiskt bidrag för iordningsställandet av Yp 900 samt transportkostnaderna från Ör och reparationkostnader vilket också beviljades. Det är ju så att även om vi arbetar helt ideellt så jobbar inte yrkesfolk helt gratis. Nåväl Yp 900 blev som ny och insatt i ord.trafik de sista månaderna innan nedläggningen. Yp 888 blev också iordningsställd i Hagfors men av den planerade museitrafiken i Värmland blev det intet och vagnen återkom senare till Småland men det är en annan historia. Hoppas att det klarnat lite med vänliga hälsningar Palle i Vika.;-)


Hela tråden: