Åmål (Fotografier/bildfrågor)

av Sune Nylén, Sunday, July 22, 2018, 06:48 (2103 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja,verkligen, där ser man. Då är det skuggan av den, år 1910 uppförda Maskindirektörsexpeditionen vi ser. Jag kollade senare i natt i BJ 22 och såg då att det fanns en sådan rundel med planteringar och häck framför mot banan. Jag kan bara inte minnas att ett så stort område med fabrik och vedstaplar fanns där. Jag funderar på hur länge den fanns kvar Du vet inte när den eventuellt försvann??
Beträffande bron och referatet där man läser om de olika förslagsställarnas namn, bredd på bron och längden,den måste ju i alla fall räcka över ån, kan man ju ta sig en funderare. I järnvägens anteckningar kallas järnvägsbron för "Bro över Åmåls ån". Här har den upphöjts till älv. Det är som att flyttas tillbaka till ett dito referat i Grönköpings Veckoblad från ett sammanträde i denna stads fullmäktige. 1902 - 29 för att fixa det hela? Tja! Vad kan man mer tillägga än igenkännandets skadeglädje. Jvgbron över Åmåls ån hade förövrigt en längd av 37,5 fot vilket blir 11,25 m om jag räknar med 1 fot 30 cm. Noga räknat anges 37 fot till 10,99 m i Gamla måttboken ,om nu någon skulle få för sig att anmärka för att få se sitt eget namn i spalterna.:-D :-P
:-) Sune
Jag har också nu kollat med en karta över Åmål och bilden du lade ut och kan då notera att det är Åmåls ån som flyter framför fabriken.Svår att urskilja om jag inte vet vad jag letar efter.


Hela tråden: