Hur länge var VR Hr12 (Dr12) i drift? (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Friday, July 27, 2018, 10:56 (2072 dagar sedan) @ BD

Merparten av de 42 st. 1400 kW (maximal dragkraft 28000 kp) Dr12-loken (Hr12 till 1977) som levererades 1959-1963 avställdes i slutet av 1980-talet som en konsekvens av det mindre behovet av diesellinjelok som den successiva elektrifieringen medförde. Elutrustningen var tillverkad av Strömberg med BBC-licens (därav den mycket schweiziska boggikonstruktionen) och dieselmotorn var tillverkad av Tampella med MAN-licens med undantag av de första loken. Tre lok finns bevarade varav två såvitt jag vet körbara.

Vi bör komma i håg att den successiva elektrifieringen av den finska statsbanan har fortgått i decennier, vilket gradvis har föranlett en förskjutning av lokbehovet mot elektrolok och samtidigt medgett en sanering av diesellokbeståndet till mycket få serier, vilket säkerligen har bidragit till en bättre driftekonomi. I dagens läge finns det i praktiken kvar Dv12, Dr14 (växellok) och Dr16. Såvitt jag har förstått, diskuteras en utfasning av de relativt avancerade men få kvarvarande Dr16-loken från i huvudsak 1990-talet med frekvensomriktare och asynkronmotorer eftersom serien är liten (ursprungligen 23 lok) och den använda kraftelektroniken "exotisk" (läs:kostsam) med bl.a. vätskekylning.

Konsekvensen är att den äldre 1000 kW (maximal dragkraft 17000/18700 kp med växellådan i godstågsläge) Dv12-serien (Sv12 och Sr12 till 1977, ursprungligen 192 st.) med hydromekanisk Voith-växellåda och Tampella-MGO -dieselmotorer med fransk licens samt BBC-truboladdare och boggier med licens från Krupp har fått ett långt och aktivt liv och genomgått många ombyggnadsfaser. De äldsta loken i serien är levererade 1963 och de nyaste 1984. Konstruktionen är uppenbarligen synnerligen lyckad och driftsäker.

Den finska statsbanan har således främst använt dieselmotorer av fransk konstruktion, tillverkade i Finland. Valet har inte varit dåligt, men förhoppningsvis ersätts Dv12-loken snarast med nya lok med dieselmotorer som är anpassade till dagens krav på låga utsläpp och god bränsleekonomi.

Elektrifieringen av Nystadsbanan som inleds i år kommer att reducera diesellokbehovet ytterligare. Den nyaste idén är att ha elektrolok med 360 kW dieselhjälpmaskiner (Sr3 = Vectron med maximal dragkraft 350 kN och effekt 6,4 MW med eldrift). Det återstår att se vilka praktiska konsekvenser detta har men säkerligen förbättrar arrangemanget godstrafikens konkurrenskraft. Med dieseldrift går det framåt med snabbt går det inte. En kompis till mig säger dock sig ha dragit ett tåg på 2400 ton ur en grusgrop med ett Sr3-elektrolok utan kontaktledning. Uppenbarligen ställer ETCS/STM-ombordsystemet fortfarande till med en hel del problem som stundom leder till nödbroms (som även jag har bevittnat) vilket leder till att loken tv. inte används i persontrafik. Uppenbarligen behövs fler programvarukorrektioner innan barnsjukdomarna är avklarade.


Hela tråden: