SJC 0:25 Reflex på vissa signaler 1975-06-26 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Överkörmästaren, Friday, July 27, 2018, 11:32 (2093 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Här finns väl inte så mycket att tillägga. Gissningsvis infördes reflexskärmar på förekommen anledning. Hur vanligt är det på våra museibanor med signaler som saknar reflexskärm idag?

Det var väl först senare som signaler mot vägen försågs med reflexskärm - 80-tal?

[image]


Jag tror inte någon av museijärnvägarna använder reflexkant på bakgrundsskärm för signalinrättningar. Trafikreglerna (varken MRO säo utgåva 1982 eller utgåva 2014) innehåller något om reflexkant. På SJ dröjde det i och för sig ända till 1987 innan den framträdande vita reflexkanten på huvudljussignaler nämndes i SJ säo.

V-försignalen fick sin gula reflexkant från 1990, och jag tror att det också var starten för SJ att även sätta upp en vit reflexkant på de signaler mot vägen som hade samma triangelform (Y1 Ljussignal vid korsning med järnväg eller spårväg, enligt nuvarande Vägmärkesförordning).

Överkurs: Repetersignalen (den som kan visa ett fast grönt sken eller vara släckt) hade grön reflexkant från signaltypens införande 1987.
/up

”HWJ” Hultsfred - (Västervik) har reflexkant men räknas kanske inte som ”museibana” i detta avseende då man kör enligt TTJ.

Sen finns det ju en icke-museal spårinnehavare som bibehållit och fortfarande nyuppsätter signaler utan reflexkant, nämligen på tunnelbanan. Detta ställer uppenbarligen till med vissa utmaningar för spårentreprenörens reservdelshållning och det händer att man vänder bakgrundsskärmar bak och fram, målar över kanten osv...


Hela tråden: