Huvudsignal med två gröna och en gul? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Friday, July 27, 2018, 14:41 (2094 dagar sedan)

Ulfs svar på denna tråd, får mig att ställa en (följ)fråga.

I inre infartssignalen ("B-signalen" ) på Stockholm Östra visades signalbilden två gröna och en ful (alla fasta sken) med betydelsen ungefär "kör 30, hinder i tågvägen", d v s signalbilden innebar att det redan stod vagnar på det spår som tåget togs in på. Som påminnelse till föraren fanns en signallykta under plattformstaket som visade orange blinkande sken (och för att förebygga att vagnarna vid stoppbocken skulle få för sig att växla fram mot plattformsänden, blinkande rött sken in mot stoppbocken.

Idag signalerar man motsvarande fall med tre gröna infarten (mellansignalen) och och en huvuddvärg som visar rött & snett vänster och en notering i linjeboken att tåg får övergå till växling utan att stanna.

Nå, nu till själva frågan: "Två gröna och en gul" för infart på ett spår där det redan stå vagnar ("besetze Einfahrt" på tyska), var det en konstruktion som förekom allmänt på SJ och i så fall under vilken tid? Eller var det en "Roslagsbanespecial" som bara fanns på Östra? Det kanske t o m var du Ulf, som införde den på Östra?

/undrar
Leif


Hela tråden: