Hagalund 3, 1965, 5 bilder (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Sunday, July 29, 2018, 09:10 (2091 dagar sedan) @ tobbe

Det känner jag inte till ärligt talat. Var inte så ofta i Hagalund när det begav sig men beträffande Mitropavagnen så tror jag mig minnas att den rullade söderut i tåg 37 hela vägen till HBf under en tid troligen 1980-talet. Sedan minns jag att man vid nåt tidtabellskifte lät den rulla i tåg 35 till Nässjö och där stå ett par timmar och vänta in tåg 37 för vidare färd med reservation för att jag kan ha fel ang. tågnumren. Vad anledningen till detta var har jag glömt ihåg. Biljettkontrollen i denna vagn påbörjades ofta efter avgång Nässjö eller Alvesta beroende på belastningen i de övriga vagnarna och inte så sällan fick man av den tyske konduktören en eller 2 goda tyska öl(personalbier). Jag har väl aldrig varit nån nörd vad det gäller personvagnar och sammansättningar i olika tåg och dess sträckor men kanske Ola vet mer eller nån annan på forumet.
tobbe

Vad gäller Mitropavagnen på sydgång så stämmer det att den stod en timme i Nässjö (mellan tåg 35 och 37) under en tdt-period då Stockholm C byggdes om och tåg 37 var genomgående. Däremot gick den väl inte ut över Helsingborg F utan Trelleborg?


Hela tråden: