Getåolyckan (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Sunday, July 29, 2018, 16:18 (2096 dagar sedan) @ Lennart Fransson

De enda listor som tidigare fanns över resenärer var bokningslistorna över ligg- och sovvagnar. Dock skall sägas att de inte alltid stämde, man kunde boka en plats i sitt eget namn och sedan låta någon annan utnyttja platsen. Detta har utnyttjats vid otrohetsaffärer och utgjort bevis i vissa otrohetsmål.


När fördes dessa? Under sista halvan av 80-talet sålde jag tidvis biljetter (mest i Växjö), och telefonbokning var ju vanligt men identiteten var bara något vi antecknade för att kunna hitta bokningen. Dvs stod det en person och frågade efter sex bokade liggplatser Alvesta - Östersund samma kväll i namnet Svensson och med telefon 12345 så letade man upp den bokningen och sålde biljetterna lika anonymt som om resan inte varit förbokad utan skulle ske några dagar senare.

Ja jag minns inte att jag behövt ange namn eller att namn stått på sovbiljetten vid mina rätt frekventa resor från 1963 och framåt (i senare tid har ju SJ infört namnbokning). Men det angavs kön , herre respektive dam , på biljetten. Första gången jag träffade på namnlistor på tåg var i Indien 1974 och sedan i södra Afrika 1981 vilket kändes lite annorlunda mot europeisk standard.


Hela tråden: