Smalspåriga personvagnar: BLJ (1/2) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, July 29, 2018, 21:03 (2092 dagar sedan)

Hej!

Det här kommer att bli ett ganska långt och bildtungt inlägg uppdelat på flera sidor, men BLJ är en bana där vi INTE har full koll på historien trots att vi har tillgång till gott om arkivmaterial, inte minst vagnböckerna från 1905 och framåt. Det finns mycket att skriva om BLJs fordonspark, speciellt om man även ska försöka få med de fordon som användes på sjöbanesystemet Rörshyttan-Stjärnsund-Engelfors-Born.

Personvagnarna
Vi börjar med det som är välkänt: Bolaget BLJ hade 5 st numrerade personvagnar. En sanning med modifikation…

1892 köper BLJ sin första riktiga personvagn, BC 1 från Atlas. Vagnen är av samma typ som SRJ och FNJs vagnar men något längre för att rymma en större andraklassavdelning. Vagnen finns på bild bla. här: [image] Den slopas 1948 och underredet blir internvagn på Klosterverken. Korgen säljs som tvättstuga och blir sedermera i avkortat skick bastu i Östansjö utanför Långshyttan. 2006 hämtades det som återstod av korgen av JTJ och den finns sedan dess nedmonterad i avvaktan på rekonstruktion. Enligt en ritningsskiss från 1915 ska vagnen haft lanternintak, men vi kan inte se några tecken på det på den bevarade korgen. På ett gammalt vykort (förvisso kraftigt retuscherat, men ändå) är vagnen tvåfärgad, och den enda bevarade originalplåten ovanför dörren till andraklassen är mycket riktigt målad mörkt blå med guldgul linjering.

1901 bygger Klosterverken en ny vagn, BC 2. Vagnen är måttmässigt en något förstorad variant av vagn 1 och troligen försedd med lanternintak. Tyvärr finns det vad vi vet inga kända bilder på vagnen, men det skulle kunna vara ena änden som sticker fram i högerkanten på denna bild: [image] Vagnen skrotas enligt vagnskortet 1957, om det även gäller korgen är okänt.

1908 utökas vagnparken med ytterligare en vagn, BC 3. Det finns några bra bilder på BC 3, men samtliga är tagna på 50/60-talet. Därmed är det oklart hur vagnen sett ut vid leveransen. Med tanke på takformen antar vi dock att den haft lanternintak från början och därmed är det BC 3 på följande två bilder: [image] [image] Vagnen blir 1961 uppställd som raststuga för omlastningspersonalen i Byvalla. [image] Se ett tidigare foruminlägg för vidare öden.

BCo 4 byggd av ASJ Linköping och BCo 5 köpt begagnad från MÖJ är välkända, bägge vagnarna finns ju bevarade i Jädraås respektive Linköping. BCo 4 blir 1958 försedd med en liten resgodsavdelning och får godsdörrar. [image] [image]

Förutom dessa fanns det de första åren även en hembyggd personvagn som i Klosterverkens arkiv år 1899-1900 anges som ”äldre personvagn tillverkad i Långshyttan 1895”. Vagnen försvinner 1903/4 ur rapporteringen till VoV. Eventuellt nummer är okänt. I en gammal fotoutställning i Långshyttan finns en bild på en vagnskorg som anges vara ”gammal järnvägsvagn från BLJ”. Korgen har även Jan S här på forumet lagt ut bilder på för några år sedan i denna tråd. Om detta är den gamla hembyggda personvagnen kan vi givetvis bara komma med gissningar om, men det är troligt. Det skulle vara intressant att få veta mer om var uppgifterna kring korgen kommer ifrån. Den verkar på bilderna (60-tal?) i så fall vara i förvånansvärt bra skick för att ha slopats kring 1900…

Vet någon om sjöbanesystemet hade någon personvagn, eller om det möjligen fanns en personvagn på Born-Engelsfors? Har någon tillgång till Sven Gerndts skrift om banan?

Har någon sett eller har bilder på de tvåaxliga personvagnarna? Kan någon stödja, eller för den delen fälla våra hypoteser?

Forts i nästa inlägg.


Hela tråden: