Räls fråga (Järnväg allmänt)

av Torbjorn_Forsman, Monday, July 30, 2018, 20:40 (2068 dagar sedan) @ Hans O

När det gäller tillverkning och användning av U-räler (har tydligen även kallats broräler) i Sverige, så har boken "Valsverk inom den svenska metallurgiska industrien intill början av 1870-talet" av Carl Sahlin en del att säga. Dock nämns naturligtvis inget om importerad räls, huvudsakligen från England, där.

Finspång var först med att valsa U-räler i Sverige, levererade räler med 7,17 kg/m (5 skålpund per fot) till Kroppa järnväg 1853. Samma år tillverkades också U-räler med 8,5 kg metervikt som de använde för eget bruk (hästbanan Finspång - Lotorp). I boken finns en bild av denna rälsprofil, mycket klen med total höjd 40 mm och bredd 82 mm.
1853-56 levererades liknande räler till Norbergs järnväg, och 1855 till en järnväg mellan Finspång och Norrköping. Det står dock inget i boken om de senare rälernas profil. Senare, står ej exakt när men definitivt före 1874, gick Finspång över till att valsa vanliga räler med huvudprofil.

Motala verkstad var också tidigt ute med rälstillverkning (1860) men det är tveksamt om U-räler någonsin valsades där.

Så sent som 1873 tillverkades U-räler till Vikern-Möckelns järnväg. Halva beställningen valsades i Degerfors, resten i Smedjebacken.


Hela tråden: