Inspektor kontra inspektör (Järnvägspersonal)
Faktum är att att SJ:s instruktionsförare är/var lokinspektorer (lokins), åtminstone fram till bolagiseringen och avregleringen. Hur yrkestitlarna är idag, vet jag inte.
Lokins var ett slags "förste lokmästare", flera nivåer fanns. En sådan kunde vara också t ex
lokstationschef eller lokledare i trafikledningscentral. Att titeln också liknade stins kändes inte fel för många.
Lokins i trafikledningscentral omdöptes 1973 till trafikledare. SJ ville under lågtrafik söka samordna denna tjänst med tl/fjtkl, vilket i liten skala provades vid TGOJ. Vid SJ rann dock förslaget ut i sanden.
De gamla, lönegradsanknutna titlarna ersattes 1985 med funktionella sådanaI Internt skrevs oftast bara "organisationrutan". De äldre titlarna, t ex stins, att behålla bara utanför tjänsten. Inom denna var f d stins ofta t ex cto X = chef för X-by trafikområde.
Alla med 65 års pensionsålder fick 1985 den avtalsmässiga benämningen järnvägstjänstemän. Mindre lyckad då begreppet fanns i allmän bemärkelse förut.