Gula ljus i T-banan. Saltsjöbanan och Lidingöbanan (Järnväg allmänt)

av Leif B, Tuesday, July 31, 2018, 14:01 (2094 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Har/hade inte T-banan i Stockholm något motsvarande. De har vad jag minns en gul lykta förutom röd+en eller flera gröna. Men betydelsen kan ju vara delvis annorlunda. Det är ju olika Säo/Tri för de olika banorna. RB och SB kanske har samma numera?

På T-banan i Helsingfors betyder gul lykta hansighetsbegränsning till 40 eller så. Allgon där jag jobbade en gång levererade repeatrar för mobilsystemen dit och de hade en gul + röd LED (gul för spänning på, blinkande eller fast röd för larm) synliga externt. Då LED blev allt starkare för sammaq ström och T-banan är ganska mörk i tunnlarna förekom det att förarna misstolkade repeaterns gula LED som hastighetsbegränsning. Tur att det inte var larm på enheterna.
Lösning blev att koppla ur de externt synliga lysdioderna (koppla loss sladd i enheten) men i en senare SW-uppgradering gjordes ljusstyrkan ställbar via pulsbreddsmodulering av dioderna 0-100%.
En avart av LED-styrningen ändrade frekvens i ställed för pulsvidd och spelade julvisor på högtalare ansluten till LED-porten... Men de versionen nådde aldrig kunderna.

Tri Järnväg gäller mycket riktigt för både Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Där finns samma signalbild som tidigare fanns på Stockholm Östra men som bara gällande på SB. Så här beskrivs den: Betydelse: ”Kör 30, hinder i tågvägen” (”två gröna och en gul”). När infartssignal visar signalbild enligt fig 1l, gäller hastigheten från den första växel tåget uppnår och fram till infartstågvägens slutpunkt. Föraren skall vara beredd på att hinder finns före infartstågvägens slutpunkt. Signalbilden kompletteras med tänd varsamhetslykta enl § 23 moment 6.

I Tri Spårvagn finns en signalbild bara för Lidingöbanan med ett grönt och ett gult fast sken, som betyder ”Kör varsamt, hinder i tågvägen”, d v s motsvarande två gröna och en gul i Tri Jvg. Jag vet dock inte om signalbilden fortfarande finns i verklightene efter upprustningen. Som Överkörmästaren nämnt finns även rött och gult sken i Tri Spv.

SL:s olika TRI finns att läsa på RTcons:s hemsida. Signalbilderna finns i §22.


Hela tråden: