Tågfärjan Starke spårlängder? (Järnväg allmänt)

av 53 Wadsten, Wednesday, August 01, 2018, 13:46 (2094 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Då vi ändå är inne på ämnet Tågfärjor vill jag dra mig till minnes från mina sommarresor till Sassnitz 1973-76 med den eleganta M/S Skåne som levererades av Uddevallavarvet till SJ 1966, insatt på leden 1967.

Far skjutsade mig till och från Trelleborg, med passet på fickan(utfärdat på polisstationen i Vellinge 1970) löste jag en dagbiljett för 25 kr och äntrade färjan, givetvis begav jag mig till akterdäck för att bese rangeringen av järnvägsvagnarna, härligt ljud vid passagen av klaffen. Vad som slog mig var hur rent och snyggt det var överallt ombord, mycket träinredning i salongerna, typiskt 60-talsstuk.

Elegant cafeteria där jag intog en rejäl räkmacka, TR var synnerligen generösa med skaffningen, det skulle behövas på tågen. Resten av framresan tiillbringades i Sky-Baren med panoramautsikt åt alla håll. Efter ett tag skymtas siluetten av Tysklands nordspets Arcona(88 km från Smygehuk), sedan kommer Rügens kritklippor, vi följs av östtyska patrullbåtar.
Endagsvisum löser jag ombord för inköp av starkvaror i land.

På återresan besöks den eleganta matsalongen med linnedukar och brutna servettter, 5-öring med stekt ägg och potatis(lövbiff med stekt ägg) beställs av hovmästaren, samt en Pripps Export, mumma för gommen. En vacker gul måne speglar sig i Östersjöns vatten akter om oss.

Väl framme i Trelleborg blir det hemresa till Falsterbo.


Hela tråden: