Sovvagn litt Ao2a (Fordon: vagnar)

av WL11, Wednesday, August 01, 2018, 22:03 (2094 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Inte för att jag skulle sitta på någon exakt fakta, men.....

Min uppfattning är att KPEV WL6ü inte var någon nykonstruktion mer än vad gällde boggietyp.
Till KPEV levererades 1902 13st sovvagnar typ WL4ü nr 079-091 byggda enligt ritning B.c.36

Tanken var nog att fortsätta denna serie med vagnarna 092-111. Denna beställning på 20st ytterligare WL4ü kom att efter att beställningen gjorts och byggandet påbörjas att ändras till att vagnarna skulle levereras 6-axliga som WL6ü vilket skedde 1904.

Utifrån detta vill jag påstå att Preussen genom KPEV hade lika stor erfarenhet av sovvagnar byggda enligt ritning B.c.36 som ISG.

De sovvagnar som levererats till MFFE och DSB för trafiken Gedser-Warnemünde övergick i ISG ägo 1904 och var således tillhöriga ISG då avtalet om trafiken Trelleborg-Sassnitz träffades 1907.

Eftersom Statsfördraget om trafiken Trelleborg-Sassnitz träffades mellan Sverige och Preussen så gissar jag att man inte ville blanda in även ett belgiskt företag, då erfarenheten redan fanns i Preussen.


Hela tråden: