Polsk sovvagn (Fordon: vagnar)

av Anders Jansson, Thursday, August 02, 2018, 22:35 (2087 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tack för svaret. Det blir ännu en pusselbit till ämnet sovvagnar efter WW2 mellan Sverige/Norge och Polen. Tidigare har ämnet behandlats i dessa trådar;

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30931
Där vi konstarerar att tre svenska sovvagnar, teakklädda fd Ao2a/ACo2a, såldes till PKP och blev WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=159018
Där konstateras att de till Polen sålda vagnarna sattes i trafik 22/5 1947,


Kvarvarade frågor och någon ny;

"Ommärkning skedde i Sverige enligt skiss S-1675" när det gäller de till Polen sålda Svenska vagnarna, hur ser denna skiss ut?

Hur länge pågick sovvagnstrafiken med svenska och fd Svenska (alltså de tre till Polen sålda vagnarna)?

Hur länge var de tre till Polen sålda vagnarna i trafik? Slutligt öde?

Lite fördjupning vad gäller bakgrunden till ovanstående:

I mars 1947 skrev Järnvägsstyrelsen "till kungs" för att få tillstånd att sälja de tre vagnarna. Följande text är hämtad från den skrivelsen.

Enligt gällande internationell överenskommelse, vilken även biträtts av statens järnvägar, skola i fråga om regelbundna vagnskurser de deltagande järnvägarna tillhandahålla erforderliga vagnar i sådan proportion, att antalet vagnaxelkilometer å järnvägarna i möjligaste mån utjämnas. Detta är emellertid i här förevarande fall icke möjligt, enär de polska statsbanorna till följd av kriget sakna övergångsdugliga sovvagnar. Då sådana på grund av rådande svåra förhållanden i Polen ej heller är att förvänta inom rimlig tid har ”Ministerstwo Komunikacji” begärt att av statens järnvägar få övertaga de 3 kombinerade 1, 2 och 3 klass sovvagnarna, som sedan den 31 oktober 1946 framföres å sträckan Göteborg C – Warzawa Kudowa Zdrój, för att med dessa åstadkomma erforderlig utjämning i framföringskostnaderna. Då vagnarna även i fortsättningen komma att bibehållas i samma kurs, komma en överlåtelse av äganderätten till desamma att i realiteteten inte inverka på statens järnvägars vagndispositioner, och då vidare vagnarna är ganska gamla – av träkonstruktion och byggda år 1915 – är från järnvägsstyrelsens sida intet att erinra mot deras överlåtande.

Formell köpare synes ha varit Polskie Biuro Podrózy "Orbis" som drev internationell sovvagnstrafik. Det avtalade priset var 125.000 kronor per vagn. Detta betalades med stenkol till ett pris av 50 kr per ton fritt på vagn ombord på färja i Gdynia.

Från den 9 maj 1948 ändrades användningen av vagnarna till Balt-Orientexpressen. De användes då primärt i relationen Oslo-Prag men kan även ha förekommit i relationen Stockholm-Belgrad.


Hela tråden: