Rälsbuss till Porjus. Anslutande buss Boden - Jokkmokk (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Sune Nylén, Friday, August 03, 2018, 17:51 (2065 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hon torde ha kommit från norr eftersom hon flög till Luleå och gjorde en avstickare till Porjus på sin väg till Kiruna.

Kent


Hon kanske tog bussen från Luleå till t ex Jokkmokk? Om den nu fanns på den tiden.

Nore Hedlunds Omnibustrafik i J. drev sedan 1927 linjen Jokkmokk - Boden. I vart fall tidvis
annonserad i "Kommunickan". Den utdrogs Boden - Luleå först under länstrafiktiden.


Aha tack! Jag åkte nog med den linjen häromdagen, men då på sträckan Porjus-Gällivare.


Nja, det tvivlar jag på att det var samma linje. Busslinjen som Kjell nämnde gick nog i Luleälvens dalgång d v s via Harads och Voullerim där det fanns en viss befolkning och därmed underlag. Jag tror inte det fanns någon busslinje 1923 genom Ödemarken längs Inlandsbanan och knappast ens någon användbar väg. Knappast ens 1946.

Busstrafik Jokkmokk - Porjus - Gällivaare skulle jag tro kom till långt senare.


Jo det förstår jag men du får ju hänga med i mina tankebanor :-) Boden-Jokkmokk gick alltså Hedlunds buss som länstrafikens linje 44 gör idag.

https://ltnbd.se/tidtabeller_print4web/print4web/Stomlinjer/171210_181208/Stomlinjer_44...


Ja, det vill nog till att du förklarar dina tankebanor ....


Varför ska just jag, när så mycket annat är underförstått i det här forumet? :-D

F'resten: "har du sett till Hedlund?"


Var det Brännström som sade det?

Han sitter nog inne i husvagnen och dricker Vargtass:-D Hänvisar i övrigt till Groggbloggen


Hela tråden: