F-lok, el, Stockholm C, 1966-67, 3 bilder (Fordon: lok)

av Leif B, Sunday, August 05, 2018, 12:05 (2083 dagar sedan) @ Harald

Hel rätt. Framände är inte detsamma som A-ände. A-ände är en teknisk benämning som, om jag minns rätt är knuten till huvudtransformatorns placering på ellok och huvudmotorns placering på diesellok. Framände var alltid den ände där framändeskärmarna satt. Oftast satt de i A-änden men de kunde på vissa fordon sitta i B-änden. Som man ser på den här bilden hade T11 framändeskärmarna i B-änden: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ09239

Och som framgår av andra inlägg så flyttades vimplarna under den första eltiden på Malmbanan. Även den första tiden med framändesskärmar på Västra Stambanan fanns åtminstone möjligheten att flytta dem (hållare i båda ändar på loken.)

Om man slutade flytta dem samtidigt som skärmar ersatte vimplar (bör varit 1922 eller strax därefter) som lokf skriver i sitt intressanta inlägg, eller först något senare mot vore intressant att veta. Senast mot slutet av 20-talet bör det ju varit eftersom stål D-loken inte fick hållare i B-änden. På de bilder jag hittat på Pa-loket från musela tiden saknas också hållare i ena änden, så de har antagligen demonterats vid någon revison.

Någon som har bildbevis eller någon tjänsteorder som kan låsa tidpunkten?


Hela tråden: