Besök på järnvägsmuseet i Kristianstad (Historiskt material)

av Gunnar Lilienberg, Sunday, August 05, 2018, 13:26 (2089 dagar sedan)

Som nybliven Kristianstadsbo passade jag på att besöka järnvägsmuseet i Kristianstad idag. Det var säkert minst 10 år sedan jag var där senast. Museet består av en utställningsbyggnad i två plan samt en banhall.

Det var fri entré, vilket var positivt. Hela bottenvåningen upptogs av en tillfällig utställning av serieteckningar från Fantomen av en av seriens tecknare, Wilson McCoy. Även om man hade ansträngt sig för att hitta bilder med järnvägsmotiv, kändes utställningen krystad på museet och kopplingen till det järnvägsmässiga var skral.

En trappa upp upptogs ena kortsidan av en biljettdisk som beskrev historien kring en av de kvinnliga pionjärerna som biljettexpeditörer vid Kristianstad C. Intressant! Resten av utställningsytan upptogs av tre modelljärnvägsanläggningar varav två var ur funktion.

Banhallen är trång och på min önskelista står en utbyggnad med i alla fall ett spår till. Just nu stod JMJ 1, D 109, samt diverse dressiner och vagnar på spåren. Stämningsfull belysning men jag hade gärna sett något mer fordon (läs: ånglok) här.

Förr fokuserade museet på att belysa järnvägens betydelse i Skåne och framför allt för Kristianstadsbygden. Av detta finns inte längre något kvar. Det verkar som man är rädd för att servera fakta. Sedan kan man undra över museets kurators intresse för det järnvägsmässiga när man satsar på en utställning om Fantomen? Jag vet att länsmuseet (som är huvudman) har mängder med järnvägsrelaterade föremål. Vart har de tagit vägen? Kasta ut två av de tre modelljärnvägarna och in med några rejäla utställningsmontrar, använd bottenvåningen till något som har direkt koppling till järnvägen, försök vara pedagogisk och berätta om järnvägens roll i samhällets utveckling och hur man bedriver tågtrafik. (Hur bär man sig åt för att tågen inte ska krocka med varandra till exempel?) Just nu är det snuttifierat och hela museet andas ointresse inför ämnet.


Hela tråden: