Tankvagn i blandat tåg. Lokalgodståg. (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, August 06, 2018, 17:57 (2080 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

stämmer bra det. I tåg 949 Linköping - Kisa på 50 talet medföljde må-fr och söndagskvällar alltid 1 eller 2 G vagnar med fraktgods som skulle växlas in till magasinet innan loket skulle vändas och gå i stall. Ibland hängde det även vagnar till Långasjönäs pappersbruk med i tåget. Och då fick den lilla Z lokomotorn en tur dit vid 23,15 tiden. Jag hade bra koll vad som hände i KISA vid de åren.

Vilka tåg som medförde godsvagnar, från och till vilka stationer, stod på 1950-talet i särtrycket Godstransportföreskrifter del IV. Stationerna skulle ju växla i sådana tåg.
Trycket omdöptes med tiden till Godstransportplaner, Gtpl, och lades om till data ca 1990.

Begreppet blandat tåg slopades vid den stora tågomnumreringen 1965-05-30, i sig föranledd av datoriseringen. Ingen kunde exakt definiera tågslaget. Det brukade dock ha kortare restider än lokalgodståg, då det generellt ingick i persontrafikens anslutningssystem: Det gjorde lgt bara undantagsvis.

Blt godstrafikutbyte på mellanstationer brukade därför vara begränsat, ofta medfördes bara genomgående godsvagnar. Lgt skulle däremot sköta allt överallt, växla på industrispår etc.
Det krävde mer tid och tågbilden i grafen liknande mer en trappa.


Hela tråden: