Ekerhjul eller skivhjul?. Ekerhjul på Roslagbanan? (Fordon: vagnar)

av Leif B, Monday, August 06, 2018, 18:17 (2061 dagar sedan) @ Thomas Tell

Personvagnar med rullager hade väl aldrig ekerhjul vad jag har tänkt på i alla fall. Däremot kunde glidlagrade även vara skivhjul.
/tell

Jag har flera gånger hört en berättelse som ska ha utspelat sig på Roslagsbanan. Jag vet inte så noga när men före 1989 i varje fall. Du har säkert också hört historien - du kanske t o m jobbade på banan när det inträffade?

Nåväl personalen på ett tomtåg från Österskär(?) ska ha observerat gnistor från ett hjul på vagn misstänkt något elektriskt fel. Nåväl, de körde med full fart tillbaka till Östra och när de växlade undan tågsättet på Östra, så ska ekerhjulet fallit i bitar och vagnen spårade ur. Eftersom urspårningen inträffade i låg fart vid växling så blev det inte särskilt dramatiskt men om det hade hänt i full fart på hemvägen ....

Det visade sig då att flera ekrar hade gamla brottytor och att bara någon enstaka eker hade hållit ihop hjulet på slutet. Då ska man beslutat att snarast ersätta alla ekerhjul med skivhjul. Jag förmodar att beslutet bara gällde stjärnekerhjul på passvagnar, för det fanns fortfarande lokekrade hjul på motorvagnar när jag började 1989.

Nu kommer jag äntligen till frågan: fanns det verkligen glidlager kvar på trafikvagnar på RB lika länge som det fanns (stjärn?)ekrade hjul på?


Hela tråden: