Lokomotorn KVAB 8/1933 i Mannaminne (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Tuesday, August 07, 2018, 00:10 (2089 dagar sedan) @ Granis

Nu börjar tråden byta ämne...
Men KVAB-lokomotorn är ju ett bra exempel på den typ av fordon som får mindre plats idag. B-lok kompletterade med äldre ellok som drar runt 40-60-talsvagnar är bra kassakor men det hela blir lätt litet enahanda. Järnvägen skapades primärt för godsbefordran men godstågslok, växellok, lokomotorer och godsvagnar hamnar långt bak i renoveringskön och ligger alltid nära till hands att omvandla från nedskräpande projekt till likvida medel per kilo.
Samtidigt är ekonomin en verklighet och dessutom vill man inte 'köra skiten' ur historiskt värdefullt materiel.
De föreningar som inte är hänvisade till trv-spår har litet större möjligheter då de kan utnyttja långsammare fordon bättre.
Det finns,mycket intressant materiel på Mannaminne och jag hoppas att det finns en plan för den. Den som inte får plats hoppas jag får nya intresserade ägare. NJ har lokomotorer från NOJ och HNJ men jag tror inte de har något från SäNJ förutom KJ 17 som väl dessutom har systerloket SäNJ 106's tender om jag minns rätt.


Hela tråden: