Tankvagn i blandat tåg. Lokalgodståg. (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, August 07, 2018, 13:02 (2087 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vilka tåg som medförde godsvagnar, från och till vilka stationer, stod på 1950-talet i särtrycket Godstransportföreskrifter del IV. Stationerna skulle ju växla i sådana tåg.
Trycket omdöptes med tiden till Godstransportplaner, Gtpl, och lades om till data ca 1990.

Begreppet blandat tåg slopades vid den stora tågomnumreringen 1965-05-30, i sig föranledd av datoriseringen. Ingen kunde exakt definiera tågslaget. Det brukade dock ha kortare restider än lokalgodståg, då det generellt ingick i persontrafikens anslutningssystem: Det gjorde lgt bara undantagsvis.

Blt godstrafikutbyte på mellanstationer brukade därför vara begränsat, ofta medfördes bara genomgående godsvagnar. Lgt skulle däremot sköta allt överallt, växla på industrispår etc.
Det krävde mer tid och tågbilden i grafen liknande mer en trappa.


När försvann begreppet lokalgodståg (och fjärrgodståg etc.)?

Skapa gärna en ny tråd om det är lämpligare.

Tack på förhand!
Ola

Jag tror att den här är lämplig. Och jag fortsätter en bit till på det relativistiska spåret: vad gjorde dessa begrepp för nytta? Var det olika taxor, eller olika säkerhetsbestämmelser, eller var det mest som en hjälp att förstå världen som man gjorde skillnad? Jag menar, ett godståg är ett godståg liksom, och det framgår ju av tabellerna var det stannar, dessutom måste det ju ha funnits gränsfall?


Hela tråden: