Smalspåriga personvagnar: NÖJ (del 2) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Tuesday, August 07, 2018, 17:14 (2061 dagar sedan) @ Johan O

Fortsättning från föregående inlägg.

Resgodsvagnar
PFJ och FNJ hade båda köpt sina resgodsvagnar från Atlas vid respektive banas invigning. Under senare delen av 1800-talet hade dock Finspångs styckebruk breddat sin verksamhet och levererat godsvagnar till både PFJ och NBJ (Norsholm-Bersbo). I samband med bygget av ÖPJ låter man därför tillverka fyra nya resgodsvagnar.

[image]
F 231, ursprungligen NÖJ/ÖPJ F 21 rullar med öppen dörr över träbron i Hjortkvarn.

Bruket i Finspång fortsätter att förse NÖJ med F-vagnar. Under åren 1907-1929 byggs totalt 7 st F-vagnar på olika delar inom bruket, bland annat i ”motorverkstaden”.

1906 tillkommer även två ångfinkor tillverkade av Fole, efter omnumreringen 1909 benämnda som ”värmevagnar”. Troligen användes de även för transport av köldkänsligt gods.

[image]
Persontåg med lok 10 lämnar Örebro Södra 1923. Första vagn är en av de båda ångfinkorna. Övriga vagnar är en CD-vagn från 1874, en C och en AC från 1908 och sist en ACo från 1905.

År 1907 görs en första större omnumrering av godsvagnarna. Uppenbarligen är man inte nöjd, för redan två år senare gör man om hela arbetet, och skapar egna nummerserier för G-vagnar och F-vagnar.

Några av de äldsta resgodsvagnarna byggs med tiden om till rena godsfinkor litt G. F 236 skrotas efter att vagnen varit inblandad i den svåra kollisionen mellan två tåg på linjen mellan Kimstad och Lillie år 1939.

[image]
På denna bild från Örebro S syns den sist tillverkade F-vagnen, F 240.

Om någon kan komplettera med slopnings/skrotningsår för de vagnar där det saknas vore vi tacksamma!

SJ-tiden / Bevarade vagnar
Totalt får 16 st person- och tre F-vagnar nummer i SJs personvagnsserie. Vi har för avsikt att återkomma till SJ-tiden, så här kommer bara ett kort litet sammandrag.

[image]
De tvåaxliga vagnarna slopas först. Bilden ovan tagen 1953-1956 på den slopade fd C 28 har Patrik Eriksson här på forumet visat tidigare. Vagnen är fortfarande inte ommärkt med SJ-märkning, och vi kan anta att detta öde även gällde systervagnen som slopades tre år senare. Fd AC 26 säljs 1955 till Böksholms pappersbruk i Braås där den används för personaltransporterna mellan Braås station och pappersbruket.

Av de fem ACo-vagnarna blir två vagnar år 1954 tjänstevagnar. Även de båda fd motorvagnarna blir degraderade till tjänstevagnar 1958. En av F-vagnarna blir 1952 ombyggd till ren godsfinka.

Övriga vagnar överlever som trafikvagnar in på 60-talet.

Om vi bortser från PFJ- och FNJ-vagnarna finns det två personvagnar från NÖJ bevarade. ACo 7 och AC 26 finns hos AGJ, båda vagnarna avvaktar dock renovering.

Av de många resgodsvagnarna är det bara den sist tillverkade, F 240, som överlevt. Vagnen såldes av SJ till Norrköpings Stuveribolag men överläts senare vidare till järnvägsmuseet i Linköping.

Fordonslista över fordon levererade till NÖJ
[image]

För den som vill ha den något röriga kompletta listan med alla vagnar i nummerordning inklusive PFJ/FNJ-vagnarna finns en sådan att ladda ner som PDF här

Källor till uppgifterna härstammar till stor del från Riksarkivet, dels i NÖJs vagnjournaler, från NÖJs vagnskort, samt som vanligt i Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna. Några uppgifter är även tagna från Landsarkivet i Vadstena, där delar av TÖJs efterlämnade material finns bevarat.

En liten förklaring till tabellen:
De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor. I slutändan kommer de därmed utgöra en länk till tidigare historia hos andra banor respektive vidare öden. Dessa vagnar kommer därför att återfinnas i andra banors listor framöver.

Gula fält är fält där vi är något osäkra över uppgifternas riktighet. Ibland kan det röra sig om otydlig handstil i gamla dokument, ibland motsägelsefulla uppgifter.

Kolumnen med SJ-id är något förenklad, endast första SJ-littera är angivet. Det kommer som sagt en mer komplett lista över SJ-vagnarnas öden senare, inklusive ombyggnader under SJ-tiden m.m. Kolumnen ska därmed än så länge mest ses som en referens liksom de grå fälten.


När vi ändå är i Norrköping passar vi på och gör en visit på VB som nästa bana att titta på.

/Johan & Stefan


Hela tråden: