Smalspåriga första/ andraklass personvagnar (Järnväg allmänt)

av Granis, Thursday, August 09, 2018, 10:40 (2080 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Mjaaa... "Egen kupé" (i sittvagn då) även i första klass var nog ganska ovanligt, t o m på normalspår. Förvisso kunde man kanske boka en hel sådan, men den blev nog ganska stor då. Och dyr. Framförallt om resenären var ensam. Men kanske man kan säga att kupéerna generellt var större =salonger, typ, i andra klass än i första?

Saken har väl behandlats här förut, men på smalspår hade ju flera banor tidigt förstaklassvagnar (litt "A" ) samt tredjeklass ("C" ), men inte andra ("B" ). Skillnaden var ju då också ganska stor, med stoppade fåtöljer och sammetstapeter (typ) i första men träbänkar och plankväggar i tredje klass. Så då kanske man tyckte att den var motiverad?

Men på 1900-talet började ju standarden höjas även på tredjeklassvagnar varför skillnaden framstod som mindre. Så på 1920-talet (sådär) omlittererades många (alla?) kvarvarande förstaklassvagnar på smalspår till andraklass. Men många hade t o m byggts till tredjeklassvagnar då standardhöjningen (och sämre tider?) gjorde att resandeunderlaget för första- och andraklass minskade.

Hur många smalspårsbanor hade ö h t andraklass (i några fall då fd förstaklass) vagnar kvar när de förstatligades på 1940-talet? M a o hur många "Bp"/ "Bop"/ "BCop" o dyl erhöll SJ? Från NVHJ vet jag, och så VGJ och KBJ? Och BKB på 1067-nätet? Under 1950-talets sista år erhöll SJ i varje fall två förstaklassvagnar litt Aop -omlittererade från litt Bo genom 1956 års reform- från SRJ vilka slopades redan på 1960-talet. Dessa borde väl då varit SJ´s sista första/ andraklassvagnar? Med god marginal kanske?

/ L G


Hela tråden: