Smalspåriga första/ andraklass personvagnar (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, August 09, 2018, 12:08 (2059 dagar sedan) @ Granis

Hur många smalspårsbanor hade ö h t andraklass (i några fall då fd förstaklass) vagnar kvar när de förstatligades på 1940-talet? M a o hur många "Bp"/ "Bop"/ "BCop" o dyl erhöll SJ? Från NVHJ vet jag, och så VGJ och KBJ? Och BKB på 1067-nätet? Under 1950-talets sista år erhöll SJ i varje fall två förstaklassvagnar litt Aop -omlittererade från litt Bo genom 1956 års reform- från SRJ vilka slopades redan på 1960-talet. Dessa borde väl då varit SJ´s sista första/ andraklassvagnar? Med god marginal kanske?

BCop övertogs från NVHJ, BCot från BKB. Sedan har jag inga andra uppgifter än att det fanns BCo-vagnar på KBJ, MÅJ, ÖSmJ, KTsJ och VÅHJ med andraklassen i behåll vid förstatligandet men om den var annonserad har jag ingen uppgift om. VGJ hade ingen annonserad andraklass 1943 vad jag kan se. Det betyder att exempelvis denna vagn inte fick så lång tjänstgöring som andraklassvagn. I VGJ:s vagnslista från 1944 finns ett antal BC- och BCo-vagnar med men de väntade nog på ombyggnad. T.o.m. B3 1006 fanns kvar. Ett antal av de tvåaxliga vagnarnas öden beskrivs här.

BLJ verkar ha haft förstaklass kvar till nedläggningen. Se även denna sida men vagnarnas littera reformerades inte 1956. Hur var det med BCo 5? Den användes inte så mycket men rustades upp inför SJK-resan?

För övrigt så räknar jag med att Johan O kommer att komma till Småland och Västergötland i kommande trådar. Det ser jag fram emot! NÖJ var mycket intressant.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: