Smalspåriga personvagnar: NÖJ (del 1) -- slutsignalen (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Thursday, August 09, 2018, 23:17 (2080 dagar sedan) @ Johan O


[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAGF00361&Imgnr=1[/img]
Blandat tåg mot Pålsboda i Qvismaren strax efter sekelskiftet. - - -

Inte vid alla enskilda järnvägar var slutsignal ursprungligen obligatorisk som dagsignal, men här ser vi en. Ur 1880 års Tjenstgöringsreglemente för EJ: ”[i]Å jernväg, der det anses nödigt att vid dagsljus särskildt beteckna sista vagnen i tåg, skall sådan beteckning ske genom en hvit skärm, fästad vid vagnens eftersta gafvel.[/i]” Detta gällde vid EJ i princip fram till 1921. Vid SJ infördes 1907 sidoplacerade vita slutsignalskärmar, med syfte att de skulle kunna ses även framifrån. Vissa "större" EJ, bl.a. BJ, SWB och GDJ, införde 1913 samma regler som gällt vid SJ från 1907.

1921 infördes vid EJ allmänt sidoplacerade slutsignalskärmar, som redan hade det röda tvärstreck som SJ införde först 1923, liksom vita slutsignallyktor med rött tvästreck.
/up


Hela tråden: