SJ sista vägvakt (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, August 10, 2018, 07:02 (2058 dagar sedan) @ Peter Johansson

Det har diskuterats i forumet tidigare var SJ:s sista vägvakt fanns. Nu påstår jag att en av de sista måste ha varit den damen som skötte vägsignalerna på Kumla-Yxhults Järnväg vid korsningen Köpmangatan i Kumla. I samband med att staten tog över ansvaret för KYJ när Svensk avfallskonvertering (SAKAB) byggdes upp i Kvarntorp, följde hon som anställd med över till SJ.
Lokstationschefen i Hallsberg Lars Östlund, mötte jag med en present och en blombukett i handen på lokexpeditionen i slutet av 80-talet då han var på väg att avtacka henne.Årtalet lite diffust men han sa till mig att" Nu ska jag avtacka SJ:s sista vägvakt och det är en stor ära att få vara med om det"
Vad säger Kjell Aghult?

Såvitt känt landets sista, också nämnt på Forumet. Hon avböjde SJ infosekreterares förslag att tipsa länstidningen.
Då KYJ persontrafik nedlades, avsågs först att låta tågpersonalen sköta bommarna i Kumla (Magasinsgatan, Köpmangatan och St Torgils väg; godstågskonduktör medföljde). Kumla stad befarade dock för långa spärrtider för vägtrafiken och betalade vägvaktslönen till KYJ.

Som nämnts kombinerade damen två deltider - var även lokalvårdare på Kumla stn.


Hela tråden: