SJ sista vägvakt (Järnväg allmänt)
Tack för informationen Kjell, men som jag nämnde så är årtalet lite diffust.
Jag vet att vi (lokförarna i Hallsberg) fick ut en trafikeringsinstruktion för sträckan Kumla-Norrtorp (SAKAB) när banan var färdig och skulle börja trafikeras med växlingsrörelser. Avtackningen kopplar jag till det, men tidpunkten?
Peter Johansson
Den manuella vägbevakningen bör då ha upphört 1986 (Jag hittills trott 1987). Sakab-spåret togs i drift 5 nov detta år.
KYJ hade till fjb i Kumla 1977 fortsatt trafikerats med tågrörelser, under SJ tkl där (Arv från persontrafiktiden). 1977-1983 var den vutbana under fjtkl Hallsberg. 2/5 1983 förändrades
den till "växlingsspår" för att få enhetliga rutiner för industriområdena i Kumla (Därutöver fanns spåret till det s k Via-området).