solkurvor kontaktledningar (Järnväg allmänt)

av Per Ljungberg, Saturday, August 11, 2018, 19:21 (2084 dagar sedan) @ L.Strömberg

I samband med "Tågets dag 17 Nov 1984" i Jönköping kunde man ta kopior av SJF 541.52 från 1984-04-01 "Banteknik Banöverbyggnad Skarvfritt spår". Detta är en mycket intressant skrift som beskriver hur ett skarvfritt spår fungerar och även lite om fysiken bakom det hela.
Där finns en tabell där det bl.a står att en fritt upplagd 40 m räl förlänger sig 11,5 mm vid en temperaturhöjning av 25 grader. Jag kan gott tänka mig att rälsen i soligt läge under en dag kan få en temperatur av uppåt 70-80 grader vid sådan lufttemperatur som vi haft nu senast. Är banorna (jag avser här skarvspår i grusballast) verkligen byggda för att klara 30 mm förlängning på en 40 m räl. Det skulle i så fall ge ett lika stort glapp i skarven vid 0 grader. I verkligheten blir det naturligtvis inte så då rälsen har friktionskrafter genom befästningarna och hålen i skarvjärnen hindrar också rörelsen. Men ett dåligt underhållet oreglerat spår kan säkert ge krafter så att grusballasten inte orkar hålla sliprarna på plats utan det hela flyttar på sig i sidled. Och har men dessutom nyligen jobbat i spåret så har ballasten inte satt sig och då är risken större för en solkurva.


Hela tråden: