Växelkryss (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 12, 2018, 00:11 (2078 dagar sedan) @ Peter Johansson

Jag tror Patriks fråga kanske gällde varför man lagt växlarna så tätt att det utöver de fyra växlarna även krävs en korsning. Detta har jag också svårt att förstå, men det måste ha funnits något som gjorde det olämpligt att dra ut växelkomplexet över en längre sträcka.

Växlarna finns väl i och för sig kvar (eller är det nya växlar i ungefär samma läge?) men ingår numera i driftplatsen Östertälje. Den särskilda kryssväxelstationen Glasberga upphörde samtidigt som driftplats, utan att infrastrukturen ändrades nämnvärt.

Avstängningen Södertälje hamn - Södertälje centrum gör att dessa växlar nu används för att låta pendeltågen byta mellan vänster- och högertrafik. Detta tillämpas från kl 13.10. Tåg från Stockholm kan då använda spåret närmast bussplanen i Östertälje. Det finns en träplattform på utsidan av detta spår, och via öppningar i staketet runt banan kan passagerare enkelt ta sig till ersättningsbussarna. Under förmiddagarna kör tågen på vänsterspår hela vägen eftersom det då är fler resenärer som byter från ersättningsbuss till tåg än omvänt.


Hela tråden: