City-express och Eskilstunatåg, Östertälje. Krysstationer. (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, söndag, augusti 12, 2018, 11:00 (3 dagar sedan) @ S-O Johansson

Dom första krysstationerna kom väl redan någon gång på 70-talet. Tror de första kom i Stockholmsområdet när det blev fjärr mellan Älvsjö-Södertälje Södra. I allafall fanns det flera däremellan när jag började 1975. Kommer inte ihåg när röda märktavlan infördes.
Utanför Stockholmsområdet var väl Björnlunda en av de första krysstationerna.

Glasberga m fl fanns redan från 1969, då linjeblockeringen Älvsjö-Södertälje S moderniserades. Ett förspel till fjb 1971. Under denna övergångstid betraktades de som ständigt obevakade stationer.

Björnlunda var ursprungligen konventionell station, med sp 1 som förbigångsspår. Det borttogs 1971. Men återkom 2008 med den nya diftplatsen Kolke - dock tre km österut.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum