Linjebeskr. Gårdsjö-Håkantorp, Hällekis (Järnväg allmänt)

av Calle Wickberg, Sunday, August 12, 2018, 18:49 (2083 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag får för mig av något som skrevs som kommentar i denna tråd tidigare, att även Hällekis kan ha varit något mer än hållplats även efter breddningen av banan. Stämmer detta?

Hällekis ändrades ca 1962 infrastrukturellt till hållplats, från station enligt Säo (=dagens driftplats).

Från 1959 års Säo hade en ny stationsbeteckning införts i grafen: "Endast tam" (=tåganmälan). För vad som förut kallats manuell blockpost, d v s mötes/förbigångsspår saknades. När det i Hlk rivits är okänt. Just nu minns jag inte någon liknande plats på enkelspår.

Hlk roll var att ge längst möjliga växlingstider till Vänern lp (cementindustrin). I 1959 års graf var Hlk säreget nog ständigt bevakad. Tkl passade då bommar, men man undrar varför inte vägvakt användes under icke-godstågstid, t ex söndagar.

Hlk avbemannades 1971-06-01.

Återigen tack, mycket intressant.

Vänern var alltså egen lp - trodde att den under hela normalspårstiden ingått i Forshem. Så kanske ej skedde förrän nuvarande signalställverk i Forshem installerades?

Får väl fortsätta med att utöka frågan, vetgirig som jag är - vilka driftplatser klassades som stationer efter breddningen? Kan listan nedan utökas eller i övrigt kompletteras (platsvaktstjänst vid lastplats t ex?)? Mycket intressant detta och bemanningsfrågan ger ju onekligen en bild av hur det var när det begav sig...


Stora Levene// stn till 1962 // avbemannad 1967

Järpås// ständigt obev // avbemannad 1976 (?)

Lovene// stn till 1987 // avbemannad ?

Lidköping// ännu bevakad för alla tåg //sex (cirka?) tkl stationerade i Lkp

Källby// stn till 1978 // avbemannad ?

Råbäck// stn till 1970 // avbemannad 1968

Forshem// bevakas ännu tidvis, personal fr. Lkp och Mst // avbemannad ?

Lugnås// stn till 1980 // avbemannad ?

Mariestad// ännu bevakad för alla tåg //sex (cirka?) tkl stationerade i Mst

Lyrestad// normalt ständigt obev // avbemannad ? (möten förekom här till 2000 eller 2001)

Hova// ständigt obev // avbemannad ? (bevakad senast 2005 för en tågvändning)


Hela tråden: